четвъртък, 14 август 2014 г.

Как да използваме складовата програма MoneyWorks за управлението на вашата оптика ?

MoneyWorks е мултифункционален софтуер с модули Склад, Счетоводство, Производство, Маркет, Сервиз, Органайзер - т.е. притежава атрибути на ERP система и може успешно да се използва за управлението на всякакъв бизнес.

За специфичния бранш - оптика и оптични услуги,  има софтуерно решение, което е успешно реализирано в много малки и големи оптики, и верига оптични магазини като Юниглас, Мегаоптик, Маска, Квят, Гранд Вижън и други.
Наш клиент и приятел е Катя Стоицова, управител на Авангард 2000 и вносител на марката Silhouette за  България.

В хода на внедряването на складовата програма MoneyWorks в магазини за очила и оптични услуги се проявява спецификата на дейността.


Номенклатурата на стоките в една оптика съдържа следните елементи:
  •  Рамки
  • Стъкла 
  • Услуги
Работата с рамките е сравнително лесна – описват се модел и цена, доставят се и се продават.
За всеки модел могат да се дефинират три големи и три малки снимки. (Вижте специалната тема как се добавят картинки към номенклатурата на стоките )

В някои оптики с всяка рамка се изписва и калъф. Калъфите се задават като свързани стоки към рамката (не всички калъфи стават за всички рамки) и в повечето случи се изписват като подарък.
Стъклата обаче не могат лесно да се опишат, особено специалните със специфични диоптри и цилиндър. Ако трябва да се вкарат всички възможни комбинации, за един модел трябва да се опишат над 100 различни номенклатури...
Проблемът се решава като за стъклата се укаже, че поддържат партиди. Всяка партида като характеристики съдържа лещата и цилиндъра, също и допълнителна информация за типа стъкло, производител и т.н. При заявка от клиент се създава конкретната партида със съответните леща и цилиндър.
Останалата част от номенклатурата са различни видове услуги, които предоставя оптиката.





Как се работи в оптики с MoneyWorks?


Начинът на работа на една оптика може да се опише по следния начин:
Пристига клиент с рецепта за очила.
След като клиентът си избере рамката, и се уточни вида на стъклата, леща, цилиндър и така нататък, се прави клиентска поръчка.
За клиента се въвежда колкото се може повече информация – име, адрес, телефони, имейл и т.н. в основната информация, а като характеристики се задават диоптър, лекуващ лекар, предпочитан модел и т.н.
В поръчката се описват рамката, стъклата и работата на оптика, калкулира се обща цена и се взема капаро като аванс.
Ако е необходимо стъклата се поръчват за доставка ( с доставна поръчка).
Когато поръчката е изпълнена, клиентът се нотифицира по телефон или имейл, да дойде да си вземе готовите очила.
Поръчката се обръща в продажба, извършва се изплащане на остатъка от сумата и се приключва сделката.

За всяка оптика е много важно да познава клиентите си, да следи кога какво им е правено и съответно да ги нотифицира за нови модели, услуги и промоции.
Справката Стокооборот в MoneyWorks  помага да се види пълната история в отношенията с даден клиент, а модул Органайзер служи да  напомня важни неща за него. 


Веригите от оптики по принцип използват интернет версията на програмата MoneyWorks, което им позволява да имат постоянно информация за наличностите в централния склад и останалите обекти. Има специфични доработки  улесняващи зареждането на обектите, проследяващи движението на рамки от обект в обект, справки относно обращаемостта на артикулите и други.


С програмата MoneyWorks работят както крайните обекти, така и големите вносители на стъкла и рамки. За всеки контрагент могат да се укажат специални цени, по които се купува или продава.


Интегрираният със складовата програма MoneyWorks, електронен магазин InCloud дава възможност всички модели рамки и очила от номенклатурата на програмата, да се публикуват със снимки и характеристики в Интернет и да се поръчват онлайн от партньори или крайни клиенти.

За въпроси и безплатна презентация потърсете екипа на ГенСофт на телефон 07001 93 93 !





вторник, 15 юли 2014 г.

Как работи модул Производство в складовата програма MoneyWorks


Как да организираме производството на продукт със складовата програма на ГенСофт


Модул Производство е отделен модул в складовата програма MoneyWorks с помощта на който се създават рецепти за производството на даден продукт.
В рецептата се задават вида и количеството на вложените материали, тяхната цена, цената на труда, фирата и търговската надценка.
Необходимо е материалите, крайният продукт и допълнителните разходи ( транспорт и труд) да бъдат описани предварително в Номенклатурата.

Производството
е разделено на няколко стъпки, като някои стъпки могат да се прескачат:
  • Технологии (TECH) - рецептурници, изготвяне на конкретни рецепти, изчисляване на себестойност на готовата продукция;
  • Планиране (PLAN) - преминаване през всички етапи от дадено производство, започвайки от поръчката на клиента, до получаване на готовата продукция;
  • В производството ( WORK) - започване на производствения процес с изтегляне на необходимите материали от склада;
  • Готова продукция (PROD) - последен етап с автоматично заприходяване на готовата продукция в склада;
  • Брак (SCRP) - бракуване на евентуално дефектирали изделия;
  • Диаграма планове - чрез които може да бъде наблюдавано и управлявано производството;

Производството може да бъде 2 вида: на създаване или на разпад.
При производството се калкулира себестойността на новия продукт, а при разпада се калкулира себестойност на получените субпродукти.

  1. Технологии (TECH) -Създаваме нова технология (рецепта). Технологията може да бъде за производство или разпад.
  • Избираме артикула, който ще произвеждаме и в кой склад ще заприходим произведения продукт.

  • Добавяме материалите, от които се изработва продукта и какво количество от всеки материал е нужно.

  • Ето как би изглеждала вашата рецепта, когато всички материали са добавени.

  • Към рецептата се добавят допълнителни разходи, които влизат в себестойността на продукта.

  • Към нормативното количество от материала може да се добави допълнително фира.

  • Материалите в технологията могат да се пренареждат, както и да се добави заместващ материал.
  • Възможно е да се добавят различни варианти на технологията и при производство да се дефинира какво количество от всеки вариант е произведено.



  • За всяка технология може да се укаже нормовреме за което продукта може да се произведе.



  • При допълнителните разходи могат да се дефинират операции за производството, кои служители ги извършват и с какъв процент участие. Тази информация може да се добави и във всяка следваща стъпка.
  • В някой от вариантите може даден материал да не се използва. Задава се нулево количество
  • И тази стъпка завършва със записване на рецептата.


    2. Планиране (PLAN) 
    - планираме производството.
  • Избираме клиент, за който ще произвеждаме

  • Избираме количество, което планираме да произведем.
  • След като запишем плана за производство има справка, която ни дава информация за материали в недостиг.
  •  От тази справка можем директно да генерираме доставна поръчка за липсващите материали.


    3.В производството ( WORK)
     - започване на производствения процес с изтегляне на необходимите материали от склада:
  • Планираните количества ги вкарваме в производство.
  • В стъпка „В производство“ можем да редактираме количеството на вложените материали.

  • Избираме партиди за материалите, които поддържат такива ( от екрана за избор на партиди).

  • Избираме следващия материал

  • Продължаваме по този начин до последния материал в рецептата. Има възможност за автоматичен избор на партиди.

  • Задаваме партидата на готовия продукт, ако той поддържа партиди.

  • И приключваме с производството. На тази стъпка се калкулира реалната себестойност на готовия продукт.



    4.Готова продукция (PROD)
    Произведената продукция се заприхождава в склада и може да бъде продавана.




    5.Брак (SCRP) - бракуване на дефектните продукти

    6.Диаграма планове - планове за управление на производството.
    На база на нормовремето за производство на даден продукт може да се направи график на производствата.



    По този начин може да се планира и натовареността на личния състав на производствения отдел в едно предприятие.

    Тези диаграми за управление  и богатият избор от справки са едни от най-силните страни в складовата програма Money Works.

    Има и една много интересна и полезна функция "Произведи и продай" в складовата програма, която може да се използва за създаване на комплекти.



    Приложението на тази специфична функционалност е в създаването на комплекти за промоции - примерно можем да обединим 3 наши стоки от склада в 1  на специална цена.

    Интересно е и обратната дейност в производството - разфасоване.
    Използва се при производството на субпродукти в месокомбинат например.
    И в най-скоро време ще бъде описана преработката на месо и организацията на производството в един голям софийски месарски цех, работещ със складовата програма на ГенСофт.

    Специални благодарности на Николай Петров от ГенСофт за подробната презентация на модул Производство в складовата програма MoneyWorks! За допълнителни въпроси можете винаги на позвъните на 07001 93 93!